Datadeling, kollisjonstester, og øvelser… Renault har gått inn for å redusere antall ulykker og alvorlighetsgraden av dem.
“Human First Program” er utviklet i samarbeid med forskere, eksperter og brannmenn – og deres felles mål er å forbedre sikkerheten til alle trafikanter hver dag.
opp til
avanserte førerassistansesystemer
over
sikkerhetspatenter
over
trente brannmenn
Renault har til sammen trent over 5000 brannmenn i 17 europeiske, asiatiske, afrikanske og latinamerikanske land. Dette har resultert i bedret kunnskap om deres innovative prosesser og neste generasjons kjøretøy. Renault har, som den eneste bilprodusenten, ansatt en egen brannsjef til å bidra på ingeniørteamet og for å utvikle sikkerheten.
Resultatet av dette samarbeidet har blitt Renault QRescue(1), SD Switch(2) og Fireman Access(3).
(1) standard på alle nye bilmodeller fra Renault f.o.m 2022
(2) på alle elektriske kjøretøy
(3) på E-Tech electric og E-Tech plug-in hybridbiler
Vær oppmerksom på at denne videoen inneholder opptak av trafikkulykker som enkelte seere kan synes er ubehagelige.
Renault har, som den eneste bilprodusenten, ansatt en brannsjef til å bidra med hans kunnskap på ingeniørteamet for sikkerhet og utvikling. På bare få år har Renault trent 5000 brannmenn fra 17 land over hele verden. Fra 2023 er det allerede planlagt flere og nye kurs i Europa og Latin-Amerika.
Gjennom 50 år har Renault vært med på å redusere antall ofre i trafikken betraktelig ved å kontinuerlig forbedre sikkerheten, benytte de fremste ekspertene fra LAB (Accidents and Biomechanics Laboratory) og samarbeide med 600 ingeniørene og teknikerne. Renault besitter over 2000 patenter – og enkelte disse har resultert i en rekke banebrytende og teknologiske løsninger (som for eksempel “Fireman Access” og “SD Switch”).
Advanced driver-assistance systems (adas) er et intelligent system som baserer seg på avansert teknologi (radar, kamera, kunstig intelligens osv.) for å hjelpe sjåføren på kjøreturen. 67 % av alle sjåfører benytter ikke adas med mindre det allerede er aktivert.
Når barn er med på kjøretur er det kun 25 % som er tilstrekkelig sikret (10 % er ikke sikret i det hele tatt)*. Renault kan heldigvis tilby tre forskjellige Isofix eller I-Size fester, avhengig av bilmodellen. Som et resultat av det er faren for at setet blir montert feil redusert
*naturalistic studies/European projects/IBSR Belgian study
Renaults retningslinjer for trafikksikkerhet er delt inn i fem områder:
Stadig nye og revolusjonerende innovasjoner dukker opp. Som for eksempel poengsummen ved sikker kjøring, sikkerhetstreneren og sikkerhetsvakten i bilen*
*tilgjengelig på Megane E-Tech electric