Da Espen Frium hos Berg Auto tok med seg Renault ZOE på langtur, fikk han seg en solid overraskelse. Bilen kjørte nesten tjue prosent lenger enn oppgitt rekkevidde.

NAF-magasinet Motor gjennomfører jevnlige rekkeviddetester på el-biler. I siste test ble nye Renault ZOE satt under lupen, og resultatet ble ikke helt som forventet.

 

– Oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP-standarden var 381 kilometer på bilen jeg kjørte. Jeg ble rimelig overrasket da vi passerte 450 kilometer. Da hadde vi altså kjørt nesten tjue prosent lengre enn oppgitt rekkevidde skulle tilsi, forteller Espen Frium som er daglig leder i Berg Auto.

 

NAFs rekkeviddetester foregår med bortimot vitenskapelig presisjon. Hver bil utrustes med GPS-trackere slik at de kan monitorere bilenes posisjon fra startpunktet frem til målstreken.

 

Les mer om Renault ZOE

 

– Jeg er i grunnen veldig overrasket over resultatet. Vi har hele tiden hevdet at Renault ZOE er den bilen som gir mest rekkevidde for pengene. Når det viser seg at vi leverer en rekkevidde langt bedre enn de oppgitte 381 kilometerne, så synes jeg det er ganske sensasjonelt.

– Man må huske at det ikke er vi som har stått for testen. Dette er NAFs egne tall, og at en bil til under 250 000 kroner kan frakte deg over 45 mil uten lading, er rett og slett rått, mener Frium.

 

 

Solid oppgradering

Den nyeste utgaven av Renault ZOE er oppgradert kraftig. Og bilen har ikke bare fått seg et kosmetisk løft. Noen av de viktigste oppgraderingene er nemlig gjort på innsiden, noen synlige for det menneskelige øye og noen usynlige – men svært viktige.

 

– Kosmetisk er ZOE oppgradert med full LED-belysning foran og en kraftigere front. Noen av de viktigste forandringene finner man imidlertid på innsiden. Det er gjort flere oppgraderinger som forbedrer kjørekomforten, sikkerheten og minst rekkevidden. Nye ZOE har en rekkevidde på nesten 400 kilometer, og det gjør bilen til en fullverdig bil på langtur, forteller Espen.

 

Her er elbilen med mest rekkevidde for pengene >

Perfekt for snørike vintre

Mange tror at el-biler er uegnet på snøfulle norske vinterveier og i lave temperaturer. Renault ZOE fungerer derimot fantastisk på vinteren.

 

– Renault ZOE er jo forhjulsdrevet bil som er perfekt for norske forhold. På vinterføre med snø og is så oppfører ZOE´en seg veldig bra. Det er som å kjøre en helt vanlig forhjulsdrevet bil, og den tar seg frem overalt.

Hvorfor er denne blant de beste el-bilene i sin klasse?

– Med Renault ZOE får du mest rekkevidde for pengene. Den oppleves som en liten premium-bil, med detaljer fra dyrere og mer eksklusive modeller men til en svært gunstig pris. ZOE har også fått fem stjerner i Euro NCAP-testen, og det er den høyeste scoren du kan få.

 

 

Raskere lading – mer tid til opplevelser

– Nye ZOE har fått hurtiglading, og det gjør at bilen kan brukes overalt. Du kan dra på ferie med den, du kan kjøre over fjellet med den og ta den med dit du vil. Det finnes ingen begrensninger på hvor du kan reise, enten det er over vidda til Bergen, til Sverige eller andre steder.

– De fleste som kjører lengre turer liker en pause i ny og ne. Nye ZOE kan hurtiglade og krever kun noen korte stopp de gangene man trenger å lade, forteller Espen.

Nye Renault ZOE er utstyrt med CCS-Combo-kontakt, og på hurtigladere tar det derfor bare 30 minutter å lade opp 150 kilometer rekkevidde.

 

Bestill prøvekjøring